کامیون‌های کشنده

کامیون کشنده

کامیون‌های کشنده

فهرست

حمل بارهای درون شهری و برون شهری با توجه به نوع و حجم بار توسط ماشین‌های مختلف صورت می‌گیرد. وانت، کامیونت، بوژی کش، کشنده، تریلی و خاور از رایج ترین وسایل نقلیه باربری محسوب می‌شود. کامیون کشنده نوعی وسیله نقلیه سنگین است است که خود توانایی جابجایی محموله را نداشته و تنها از طریق اعمال نیروی یک خودروی حمل کننده بار که دارای اتاقک مخصوصی است این نقل و انتقال صورت می‌گیرد. این خودرو مخصوص حمل محصولات فلزی، جامد، مایع و یا گازی شکل می‌باشد.

کامیون کشنده با توجه به ظرفیت و تناژ مختلف به مدل‌های مختلف دسته بندی می‌شود. در واقع کامیون کشنده کامیونی بدون اتاقک است که با توجه به نوع بار، اتاقک مورد نظر جهت حمل بارهای ۲۰ تنی تا ۱۰۰ تنی به آن متصل می‌گردد. در ادامه با انواع کامیون کشنده و کاربرد هریک آشنا خواهید شد.

برای اطلاع از تعرفه حمل بار از مشهد توسط بهترین باربری این کلانشهر به این صفحه مراجعه نمایید.

انواع کامیون‌های کشنده

کامیون کشنده بر اساس اندازه، تعداد محورها، قدرت، نوع چرخ، حجم مجاز قابل حمل، روش‌ تخلیه بار، اندازه مخزن و کارایی به انواع مختلف زیر دسته بندی می‌شود.

کامیون کشنده لبه

نوعی کامیون کشنده پر کاربرد که بیشتر برای استفاده مشخص و خاص مانند محموله‌های صنعتی و تجاری کاربرد دارد. بهتر است بدانید حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاقک مخصوص بار از کف اتاق تا سقف کامیون ۸۰ سانتی متر تا یک متر می‌باشد. این کامیون به دلیل وجود دیواره برای حمل انواع بار مناسب بوده و بسته بندی و چیدمان در داخل اتاقک کامیون راحت تر صورت خواهد گرفت.
 
کامیون کشنده لبه

به منظور آشنایی با مزایای باربری با کامیون اتاق دار کلیک نمایید.

کامیون کشنده کفی

حمل بارهای سنگینی که امکان قرار دادن آن در اتاقک کامیون وجود ندارد و به نوعی غیر استاندار است همچون خودروهای راه سازی جاده‌ها، کیسه‌های جامبو، میلگرد و تیرآهن توسط کامیون کشنده کفی بدون اتاقک انجام می‌شود. این کامیون رایج ترین نوع کامیون کشنده بوده که امکان جابجایی طیف وسیعی از محصولات را دارد. کامیون کشنده کفی به دلیل نداشتن دیواره، دسترسی به تمام سطوح بار را فراهم می‌سازد.

 
کامیون کشنده کفی

کامیون کشنده چادری

کامیون کشنده چادری یا ترانزیت به ۴ مدل دسته بندی می‌شود: ۱. کامیون چادری مسقف ۲. کامیون بغل کشویی دو محور و سه محور، ۳.کامیون چادری مسقف ۴. کامیون بغل ثابت دو محور و سه محور
 
ابعاد استاندارد کامیون کشنده چادری عبارتند از ۱۲.۲ تا ۱۳.۶ متر طول، ۲.۵ متر عرض، بین ۱.۳ تا ۱.۷ متر ارتفاع با تحمل وزن ۲۲ تن بار می‌باشد. لازم است بدانید چادر تریلی در دو نوع ثابت و کشویی وجود دارد که نوع مسقف و بغل کشویی نسبت به سایر مدل‌ها برای بارگیری و تخلیه بار با سرعت بالا مناسب تر است. از کامیون کشنده چادری بیشتر برای حمل بارهای گمرکی و صادراتی و یا بارهای حساس به شرایط جوی استفاده می‌شود. بارهای حجیم بدون نیاز به بسته بندی، کالاهای کارتنی و بارهای بسته بندی شده روی پای‌ های چوبی در این دسته قرار دارند.
ماشین سنگین(کشنده چادری)

کامیون کشنده کمپرس

از متداول ترین کامیون‌های کشنده می‌توان از کمپرس یا دامپتراک نام برد. این کامیون‌ها برای تخلیه مرسوله‌ها از دستگاه کمپرس کمک می‌گیرند. بدین صورت که که کفه پشتی به صورت اتومات بالا رفته و با جابجایی کفه توسط راننده کامیون تخلیه بار انجام می‌شود. این کامیون خود به دو نوع جاده ای و غیر جاده ای تقسیم بندی می‌شود. معمولا جابجایی بارهایی مانند شن، ماسه، سنگریزه، نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای معدنی با کامیون کشنده کمپرس صورت می‌گیرد.  
 
کامیون کشنده کمپرس

کامیون کشنده بوژی

حمل بارهای فوق سنگین مانند توربین‌های بادی توسط بوژی کش امکان پذیر است. این کامیون که به آن کامیون هزار چرخ نیز گفته می‌شود بوسیله واگن مخصوص که دارای چندین محور است امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین را میسر می‌سازد. دو نوع بوژی جاده ای و ریلی در بازار موجود می‌باشد. از مشخصات هر بوژی کش می‌توان به ارتفاع ۱۲۰ متر از سطح زمین، تعداد ۱۰۰۰ چرخ با ۸ محور، ۳ تا ۳.۵ متر عرض، ظرفیت تا ۹۶ تن و ۱۰ کشنده اشاره کرد. برای اطلاع از قوانین عبور و مرور بوژی کش در شهر و جاده‌ها این مقاله را مطالعه نمایید.
 
کامیون کشنده بوژی

تریلی تانکر

این تریلی مخصوص حمل بارهای سیال همانند انواع سوخت‌ها و مایعاتی نظیر نفت و آب می‌باشد. درون دیواره این تریلی نوعی ضربه گیر تعبیه شده که از واژگون شدن تریلر در برابر آسیب‌های جدی و امواج جلوگیری خواهد کرد. دقت داشته باشید هر تریلی تانکر از بدنه ای با جنس متفاوت از دیگری برای حمل بارهای مختلف ساخته شده است.
 
به عنوان مثال تریلر با بدنه فولادی مناسب حمل سوخت‌های چهار گانه(بنزین، گازوئیل، مازوت، نفت سفید) و بدنه استیلی مناسب برای حمل مایعات بهداشتی می‌باشد. همچنین از تریلی تانکر با بدنه آلومینیومی برای حمل سوخت هواپیما و از بدنه با قابلیت ضد خوردگی برای جابجایی مایعات اسیدی و بازی استفاده می‌شود. همواره برای تخلیه بارهای اسیدی و قلیایی از پمپ مخصوص کمک خواهند گرفت.

 

کامیون کشنده(تریلی تانکر)

تریلی بونکر

نوعی تریلی بدون شاسی که مجهز به مخزنی استوانه ای شکل با درپوش مخصوص همانند میکسر است. تخلیه بار در تریلی بونکر با استفاده از هوای فشرده و به صورت بارگیری ثقلی توسط تجهیزات و شیر آلات لوله کشی مخصوص انجام می‌گیرد. بدین صورت که تریلی بونکر امکان ارسال هوای فشرده را به داخل لوله‌ها فراهم می‌کند. از این تریلی بیشتر برای جابجایی اقلام جامد که به صورت فله ای در سوله‌ها نگه داری می‌شود مانند سیمان، گندم، آرد و ملاس چغندر قند استفاده می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد تریلی بونکر می‌توان به عدم نفوذ رطوبت و هوای بیرون به دلیل در بسته بودن محفظه آهنی اشاره کرد.

 

کامیون کشنده(تریلی بونکر)

کامیون کشنده کمرشکن

کامیون کمر شکن نوعی کامیون کشنده کفی در ابعاد و ظرفیت حمل بار بیشتر می‌باشد. این کامیون می‌تواند دارای دو محور، سه محور، چهار محور تا ۱۱ محور داشته باشد. حمل کالاهای سنگین از جمله تجهیزات صنعتی با حجم‌های غیر استاندارد و خودروهای راهسازی سنگین با استفاده از کامیون کشنده کمرشکن صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید رانندگان این خودروی سنگین باید با سرعت کم و در ساعات مجوز تردد کرده و از عبور و مرور در جاده‌ها بدون علائم مشخص و اسکورت خودداری نمایند.
کامیون کشنده کمرشکن

برای آگاهی از خصوصیات یک راننده کامیون خوب برای رانندگی در جاده‌ها با استفاده از کامیون‌های کشنده این مقاله را مطالعه نمایید.

کامیون کشنده دو محور

این کشنده دارای دو محور و چهار چرخ در قسمت عقبی خود می‌باشد. در واقع یک محور اضافی سبب افزایش تحمل بار بیشتر و پتانسیل کشنده خواهد شد. حمل محموله‌های سنگین(۱۵ تن) نظیر کاشی و سرامیک، آهن آلات و محصولات کارخانه جات و مسافت طولانی با استفاده از کامیون کشنده دو محور امکان پذیر است.
کامیون کشنده دو محور

کامیون کشنده تک محور

کشنده تک محور دارای میله ای است که بوسیله دو لاستیک که در قسمت عقبی آن قرار دارد به ماشین مخصوص حمل بار وصل می‌شود.

عموما از این کشنده برای حمل‌ بارهایی با وزن کم وزن و نیمه سنگین(۱۰تن) مانند اثاثیه منزل، خرده بار و تولیدات اندک کارخانه جات و طی کردن مسافت کوتاه استفاده می‌شود. مزیت کشنده تک محور تسلط بیشتر راننده نسبت به سایر خودروهای بزرگتر است.

کامیون کشنده تک محور

کامیون کشنده فوق سنگین

همانطور که از نامش پیداست کامیون کشنده فوق سنگین توانایی جابجایی بارهایی تا حدود ۱۰۰ تن را به راحتی داراست. بوژی کش نوعی کشنده فوق سنگین بوده که برای حمل بارهای ترافیکی از جمله تجهیزات نظامی سنگین مانند تانک، ماشین آلات صنعتی و بخشی از راکتورهای پالایشگاه‌ها کاربرد دارد. از مهمترین کشنده‌های فوق سنگین با پتانسیل بالا می‌توان به ماک، ولوو و اسکانیا اشاره کرد.
کامیون کشنده فوق سنگین
تفاوت کامیون کشنده و کامیون معمولی

تفاوت‌های کامیون معمولی و کامیون کشنده

کامیون معمولی خودرویی مجزا برای حمل بار بدون نیاز به متصل شدن به کشنده بوده که میزان سرعت و استقامت این ماشین در همه حال ثابت می‌باشد. حال آنکه کامیون کشنده به تنهایی قادر به حمل بار نبوده و پس از اتصال به اتاقک مورد نظر توسط محورهای خود می‌تواند جابجایی بار را انجام دهد.
 
 

خدمات مدیران بار بهترین باربری مشهد

  1. مشاوره پیش از اعزام ماشین باربری
  2. دارای مجوز رسمی اداره راهداری
  3. حمل بارهای ترافیکی
  4. حمل انواع بار با قیمت مناسب
  5. حمل بارهای حساس مانند پیانو
  6. دقت و سرعت عمل بالا حین بارگیری و تخلیه بار
  7. تحویل بار به مشتری در زمان مشخص شده
  8. استفاده از رانندگان حرفه ای
  9. بسته بندی اصولی بار
  10. پشتیبانی ۲۴ ساعته

جمع بندی

نوع وسیله نقلیه حمل و نقل با توجه به نوع بار و حجم بار سنجیده می‌شود. مدیران بار بهترین باربری مشهد دارای انواع کامیون‌های کشنده برای حمل بارهای مختلف می‌باشد. این شرکت تمامی بارهای شما را بیمه کرده و در ساعت تعیین شده به دست مشتری می‌رساند.

سوالات رایج

  • توری‌های باربری
  • طناب‌های باربری
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • کپسول آتشنشانی
  • زنجیر چرخ
  • سیم بکسل
  • چراغ‌های چشمک زن
  • مثلث‌های شب رنگ
  • گوه و پین

آدرس: مشهد، پایانه بار طرق، غرفه B8

در صورت صدمه به بار راننده و شرکت حمل بار موظف به پرداخت تمام خسارت وارد شده به بار شما می‌باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *